Healthy Breakfast!

Ik beken: ik slaag mijn ontbijt vaker wel dan niet over om dan tegen een uur of 10 met een knorrende maag in een meeting te zitten.

Maar vorige week vond ik de oplossing!

Naast het middageten dat ik nu elk weekend op voorhand klaarmaak kan ik nu ook een lekker ontbijt op voorhand maken en simpel meenemen. Ik vond recepten voor gezonde ontbijtmuffins en homemade mueslirepen die ik graag met jullie wou delen!

Laat het zeker weten als je deze receptjes uitprobeert en wat je er dan van vind!

—————————————————————————–

Homemade Mueslirepen

IMG_0518

Basis recept:

  • 100 gram Havermout
  • 80 gram noten en zaden (fijngehakt)
  • 3 eetlepels honing
  • 1 banaan

Verder kan je er in verwerken wat je ook lekker vind. Een paar ideeën:

  • dadels (ontpit en fijngehakt)
  • chocolade
  • speculaas
  • kokosrasp
  • gedroogd fruit

-Start eerst met de over op 180°C te voorverwarmen.

-Meng de havermout, noten en zaden en extra ingrediënten in een kom

-Verwarm de honing in een pannetje of in de microgolf, hier zeker bij blijven omdat het snel verbrand!

-Giet de borrelende honing bij de havermout en noten en meng ook de geprakte banaan er mee onder.

-Mix alles goed onder elkaar en kap het geheel op een bakpapier in een bakplaat/blik en druk het goed plat. Ik gebruikte de eerste keer een overschotel en had hierdoor erg dikke repen. De tweede keer gebruikte ik een brownieblik en dit gaf iets dunnere repen.

-Zet je bakblik in de oven voor 15-20 minuutjes tot het mooi lichtbruin ziet.

-Als je het geheel net uit de over haalt snij je het best al in repen waardoor het later gemakkelijker te breken is.

-Nadat je het helemaal hebt laten afkoelen is het klaar om in stukken te breken!

IMG_0529

Ik maakte lekker grote stukken omdat dit echt diende als volwaardig ontbijt.

——————————————————————————

Gezonde Ontbijt-muffins

IMG_0508 IMG_0517

-Warm de oven voor op 200°C

Meng in een grote kom:

  • 1 1/4 kom bloem
  • 1/2 kom donker bruine suiker
  • 1/2 theelepel bakpoeder
  • 1/2 theelepel ‘baking soda’ (zuiveringszout, natriumbicarbonaat)
  • 1/2 theelepel kaneel
  • 1/2 lepel zout
  • 1 kom havermout
  • 4 theelepels olie
  • 1 ei
  • 1/3 kom melk
  • 4 geraspte wortels
  • 1 geprakte banaan

-Meng dit alles goed onder elkaar tot er geen brokken meer in het beslag zitten.

-Vul een muffin bakblik met muffin vormpjes en vul deze tot halverwege met het beslag

-Zet de muffins ongeveer 25 minuten in de oven (tot er geen beslag meer aan een mes blijft plakken als je er in prikt)

Klaar om te proeven!

Leave a Reply

