DIY Penselen zakje

Deze week is het tijd voor DIY!

Nu ik met de makeup lessen ben begonnen heb ik plots 5x zoveel penselen als daarvoor (over de makeup lessen morgen meer). Omdat het toch net iets professioneler overkomt als je penselen mooi geordend in een tas zitten maar ik het veel te duur vond om er eentje te kopen besloot ik om Pinterest af te schuimen en er zelf eentje te maken.

IMG_0541

Met enige naai-skills kan je dit handige tasje gemakkelijk zelf maken!IMG_0538

Benodigdheden:

  • 3 maal een stuk stof van 70 op 20 cm. Dit zijn de afmetingen die ik gebruikte, maar als je hem groter of kleiner wil maken kun je deze stukken aanpassen.
  • Naaigaren in een bijpassende kleur.
  • Een stukje lint of touw om achteraf het zakje dicht te knopen.

Werkvolgorde:

  • Knip de stukken stof uit. Zoals hierboven beschreven kun je afmetingen simpel aanpassen. De drie stukken moeten wel even groot zijn. Ik gebruikte voor de buitenkant en zakje een simpele katoenen stof. Voor de binnenkant gebruikte ik een stof met zeilstof langs 1 kant zodat ik deze achteraf gemakkelijk kan afwassen.
  • Strijk het lapje katoen dat aan de binnenkant de zakjes zal vormen dubbel langs de kortste kant.

IMG_0537

  • spelt het dubbelgevouwen lapje met de onderkant aan het lapje voor de binnenkant en naai vast op 1 cm.
  • Nu kun je de zakjes beginnen maken. Teken evenwijdige lijnen op het zakjes-lapje en naai op deze lijnen. Ik maakte mijn zakjes afwisselend 3 en 4 cm breed, maar dit kun je volledigIMG_0550 zelf kiezen. Hecht goed vast aan de bovenkant van het zakjes-lapje.
  • Spelt aan de rechterkant van de binnenkant, net boven de zakjes, het lintje (of lintjes) vast.
  • Spelt nu de binnen en buiten kant op elkaar met de goede kanten langs binnen (de zakjes zitten nu dus aan de binnenkant). Kijk ook na of je lintjes nog steeds mooi recht hangen.
  • Naai helemaal rondom rond op 1 cm maar laat een opening van enkele centimeters om alles door om te draaien.
  • Knip de hoekjes langs de binnenkant schuin af zodat je mooie hoekjes krijgt.
  •  Draai nu je zakje terug om en duw je hoekjes mooi uit met een stomp potlood.
  • Naai de opening aan de zijkant met de hand dicht voor het mooiste resultaat.

IMG_0540

En vullen maar! Zoals je ziet is mijn penselen verzameling al behoorlijk hard uitgebreid 😉

x

One thought on “DIY Penselen zakje

Leave a Reply

